Wymiary kontenera

W transporcie wykorzystywane są różne rodzaje kontenerów. Inne używane są dla przewozu drogą morską, a inne lotniczą. Klienci często nie mają pewności jaki typ kontenera będzie odpowiedni. Jak właściwie dobrać kontener ze względu na liczbę palet tak, aby spełnił wymagania, gdy przewożone są ładunki o różnych wymiarach? Chętnie doradzimy, który kontener będzie najlepiej dopasowany.

Jakie są standardowe rozmiary i wymiary kontenerów?

Samochody, sprzęt elektroniczny, materiały budowlane, surowce, produkty chemiczne z przeznaczeniem spożywczym oraz palety z najróżniejszymi towarami. Są to ładunki przewożone z wykorzystaniem standardowego metalowego kontenera. Dzięki zastosowaniu standardowych oraz międzynarodowych wymiarów, kontenery dostosowane są zarówno do transportu drogą lądową, koleją, jak i drogami wodnymi. To dzięki standaryzacji możliwe są łatwiejsze przeładunki np. z jednostek morskich na śródlądowe lub ciężarówki.

TEU, (od Twenty feet Equivalent Unit), czyli standardowy rozmiar kontenera o długości 20 stóp, stosowany na całym świecie jako podstawowa jednostka. Powszechnie występujące rozmiary kontenerów to:

  • 20 stóp (około 6 metrów = 1 TEU);
  • 40 stóp (2 TEU = 1 FEU).

FEU to Fourty feet Equivalent Unit, tj. kontener o długości 40 stóp. Poza TEU i FEU występują również inne kontenery, chrakteryzujące się odmiennymi wymiarami. Poniżej znajduje się skrócony przegląd najważniejszych z nich.

Kontener standardowy – dry

Standardowy kontener jest wykonany ze stali i przeznaczony dla towarów drobnicowych np. kartonów lub palet, które nie są zbyt długie, zbyt szerokie, zbyt wysokie ani zbyt ciężkie. Nazywa się go również (z ang. dry container) – „suchym kontenerem”.

Wymiary specjalne: kontener typu Flat Rack

W jaki sposób najlepiej przewieźć ładunek ciężki lub niemieszczący się do standardowego kontenera? Za pomocą kontenera typu Flat Rack! Takie jednostki wyposażone są w składane ściany,  wsporniki narożne oraz mocowania na szynach w dolnej części do których mocuje się ładunek pasami lub łańcuchami.

Kontener chłodniczy – Reefer

W przypadku niektórych produktów, takich jak artykuły spożywcze, klisze, rośliny czy wyroby farmaceutyczne, istotną sprawą jest utrzymywanie właściwej temperatury w trakcie trwania transportu. Jest to możliwe dzięki specjalistycznym kontenerom chłodniczym, wyposażonym w jednostki chłodzące.

Kontener z otwartym dachem – Open top

Kontener nie posiada metalowego dachu, przykryty jest wodoodporną plandeką, która jest przymocowana za pomocą lin. Tego typu kontener wyposażony jest w wewnętrzne mocowania, co uniemożliwia przesuwanie się ładunku. Sprawdza się dla ładunków o dużej wysokości lub długich.

Czy rozwiązania transportowo-logistyczne w Twojej firmie są dopasowane i nowoczesne?

Zachęcamy do skorzystania z naszego bezpłatnego testu, za który otrzymasz prezent.