Celem budowy portu zewnętrznego jest umożliwienie obsługi porcie statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn o długości do 430 metrów i szerokości 60 m oraz zanurzeniu do 15,5 metrów.
„Obecny terminal obsługuje 1,8 miliona TEU.”
Rozbudowa portu w Gdyni jest niezbędna w obliczu ograniczonych możliwości przeładunkowych na obecnych terminalach w Gdyni oraz braku możliwości obsługi największych statków oceanicznych. Obecny terminal obsługuje 1,8 miliona TEU. Nowa inwestycja zwiększy zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Długość nabrzeży przeładunkowych wydłuży się o ok. 2 kilometry. Poprawi się też dostęp do portu – zarówno od strony morskiej, jak i lądowej, Projekt obejmuje również rozbudowę sieci kolejowej oraz dróg dojazdowych. W porcie wydzielone zostanie również miejsce do montażu morskich farm wiatrowych. Budowa Portu Zewnętrznego wpłynie korzystnie na rozwój rynku pracy w Gdyni, generując bezpośrednio około 700 nowych miejsc pracy w samym porcie oraz ponad 4200 w branży około portowej.
