
Kalkulator objętości
Różnica między pierzem a ołowiem 1000 kg pierza ma większą objętość niż 1000 kg ołowiu. Aby równomiernie uwzględnić tę różnicę, w transporcie przyjęto współczynnik wolumetryczny. Jaka waga determinuje koszty?
Dla każdej przesyłki obliczamy wagę objętościową i porównujemy ją z rzeczywistą wagą w kilogramach. Dokonujemy tych obliczeń przy użyciu zatwierdzonej formuły. W przypadku frachtu lotniczego 1 cbm (metr sześcienny) równa się 167 kg. W przypadku frachtu morskiego (LCL) 1 cbm
równa się maksymalnie 1000 kg, podczas gdy w transporcie drogowym 1 cbm równa się 333 kg.
Naliczana jest najwyższa waga (objętościowa lub rzeczywista).
- Fracht lotniczy: 1 cbm = 167 kilo (stosunek objętości wynosi 1:6)
- Transport drogowy: 1 cbm = 333 kg (stosunek objętości 1:3)
- Fracht morski: 1 cbm = 1000 kilo (stosunek objętości wynosi 1:1)
Ostateczne koszty wysyłki obliczamy na podstawie wyższej z dwóch "wag": jest to "waga płatna". W
sytuacji, gdy produkty zajmują więcej przestrzeni, do rozliczenia przyjmuje się wagę objętościową.

Jak obliczyć wagę objętościową?
Aby obliczyć wagę objętościową, najpierw określ objętość: długość x szerokość x wysokość (w centymetrach). Następnie podziel tę liczbę przez jeden z następujących czynników:
Fracht lotniczy: 6 000
Transport drogowy: 3 000
Transport morski: 1 000
Co z metrami bieżącymi przestrzeni ładunkowej w przypadku transportu drogowego?
W transporcie drogowym, powszechną praktyką jest kalkulacja dokonywana w metrach bieżących przestrzeni ładunkowej. Jeden metr ładunkowy to równoważnik jednego metra podłogi w przekroju poprzecznym naczepy. Bardzo często ta jednostka jest wykorzystywana w odniesieniu do wyrobów, które nie mogą być w żaden sposób piętrowane. Dzięki temu, przewoźnik ma możliwość kompensacji kosztów z powodu niewykorzystanej przestrzeni ładunkowej. Najczęściej 1 metr bieżący przestrzeni ładunkowej to 1 750 kg. Wspomnianą jednostkę można równie łatwo obliczyć w przypadku palet: 1 europaleta (80 x 120 cm) to 0,4 metra przestrzeni ładunkowej, a 1 paleta przemysłowa (100 x 120 cm) to 0,5 metra.
Co rozumie się przez wielkość/wagę w transporcie morskim?
Transport morski umożliwia wysyłkę kontenerową lub tzw. LCL (z ang. Less then Container Load), czyli drobnicę morską. Druga możliwość polega na załadowaniu towarów należących do różnych właścicieli do jednego wspólnego kontenera. Opłata za fracht naliczana jest adekwatnie do zajmowanej przestrzeni. W tym przypadku, kalkulacja oparta jest o metodę wielkość/waga (W/M): w przeliczeniu na metr sześcienny („wielkość”) lub na tonę („waga”). Koszty wyliczane są wg. wyższej objętości w metrach sześciennych lub wagi w tonach, jednak z innym oznaczeniem.