Przejdź do treści
  • Usługi logistyczne
    • Przemysł lotniczy i części morskie
    • Fracht morski
    • Specjalizacja w ładunkach projektowych
    • Fracht drogowy
    • Transport ekspresowy
    • Transport kolejowy
    • Magazynowanie
    • Łańcuch dostaw i usługi o wartości dodanej
    • Usługi celne
  • Logistyka dla każdej branży
    • Branża motoryzacyjna
    • Przemysł chemiczny
    • Branża medyczna
    • Przemysł odzieżowy i obuwniczy
    • Przemysł lotniczy i części morskie
    • Branża High-tech
    • Panele słoneczne i półprzewodniki
    • Rozwiązania dla energii odnawialnej
  • Toolkit MOL
    • Wymiary kontenera
    • Kalkulator objętości
    • Zarządzanie zapasami
  • O MOL Logistics
    • Nasz zespół
    • HSE Policy
    • News
  • Kontakt
Menu
  • Usługi logistyczne
    • Przemysł lotniczy i części morskie
    • Fracht morski
    • Specjalizacja w ładunkach projektowych
    • Fracht drogowy
    • Transport ekspresowy
    • Transport kolejowy
    • Magazynowanie
    • Łańcuch dostaw i usługi o wartości dodanej
    • Usługi celne
  • Logistyka dla każdej branży
    • Branża motoryzacyjna
    • Przemysł chemiczny
    • Branża medyczna
    • Przemysł odzieżowy i obuwniczy
    • Przemysł lotniczy i części morskie
    • Branża High-tech
    • Panele słoneczne i półprzewodniki
    • Rozwiązania dla energii odnawialnej
  • Toolkit MOL
    • Wymiary kontenera
    • Kalkulator objętości
    • Zarządzanie zapasami
  • O MOL Logistics
    • Nasz zespół
    • HSE Policy
    • News
  • Kontakt

Kalkulator objętości

Poza wagą, istotnym czynnikiem determinującym koszt przesyłki jest przestrzeń, jaką zajmuje dany towar. Podczas kalkulacji kosztów transportu, bierze się pod uwagę wagę rzeczywistą i objętościową, tzw. wagę płatną. Ta ostatnia, funkcjonuje jako współczynnik dla różnicy pomiędzy wagą a objętością. Jak wiadomo, tona pierza zajmuje zdecydowanie więcej przestrzeni od tony ołowiu.

Różnica między pierzem a ołowiem 1000 kg pierza ma większą objętość niż 1000 kg ołowiu. Aby równomiernie uwzględnić tę różnicę, w transporcie przyjęto współczynnik wolumetryczny. Jaka waga determinuje koszty?
Dla każdej przesyłki obliczamy wagę objętościową i porównujemy ją z rzeczywistą wagą w kilogramach. Dokonujemy tych obliczeń przy użyciu zatwierdzonej formuły. W przypadku frachtu lotniczego 1 cbm (metr sześcienny) równa się 167 kg. W przypadku frachtu morskiego (LCL) 1 cbm
równa się maksymalnie 1000 kg, podczas gdy w transporcie drogowym 1 cbm równa się 333 kg.
Naliczana jest najwyższa waga (objętościowa lub rzeczywista).

  • Fracht lotniczy: 1 cbm = 167 kilo (stosunek objętości wynosi 1:6)
  • Transport drogowy: 1 cbm = 333 kg (stosunek objętości 1:3)
  • Fracht morski: 1 cbm = 1000 kilo (stosunek objętości wynosi 1:1)

Ostateczne koszty wysyłki obliczamy na podstawie wyższej z dwóch "wag": jest to "waga płatna". W
sytuacji, gdy produkty zajmują więcej przestrzeni, do rozliczenia przyjmuje się wagę objętościową.

Jak obliczyć wagę objętościową?

Aby obliczyć wagę objętościową, najpierw określ objętość: długość x szerokość x wysokość (w centymetrach). Następnie podziel tę liczbę przez jeden z następujących czynników:

Fracht lotniczy: 6 000
Transport drogowy: 3 000
Transport morski: 1 000


kg

Co z metrami bieżącymi przestrzeni ładunkowej w przypadku transportu drogowego?

W transporcie drogowym, powszechną praktyką jest kalkulacja dokonywana w metrach bieżących przestrzeni ładunkowej. Jeden metr ładunkowy to równoważnik jednego metra podłogi w przekroju poprzecznym naczepy. Bardzo często ta jednostka jest wykorzystywana w odniesieniu do wyrobów, które nie mogą być w żaden sposób piętrowane. Dzięki temu, przewoźnik ma możliwość kompensacji kosztów z powodu niewykorzystanej przestrzeni ładunkowej. Najczęściej 1 metr bieżący przestrzeni ładunkowej to 1 750 kg. Wspomnianą jednostkę można równie łatwo obliczyć w przypadku palet: 1 europaleta (80 x 120 cm) to 0,4 metra przestrzeni ładunkowej, a 1 paleta przemysłowa (100 x 120 cm) to 0,5 metra.

Co rozumie się przez wielkość/wagę w transporcie morskim?

Transport morski umożliwia wysyłkę kontenerową lub tzw. LCL (z ang. Less then Container Load), czyli drobnicę morską. Druga możliwość polega na załadowaniu towarów należących do różnych właścicieli do jednego wspólnego kontenera. Opłata za fracht naliczana jest adekwatnie do zajmowanej przestrzeni. W tym przypadku, kalkulacja oparta jest o metodę wielkość/waga (W/M): w przeliczeniu na metr sześcienny („wielkość”) lub na tonę („waga”). Koszty wyliczane są wg. wyższej objętości w metrach sześciennych lub wagi w tonach, jednak z innym oznaczeniem.

MOL Logistics Poland

ul. Podwale 83/12
50-414 Wrocław
Poland

+48 512 402 318
m.banaszek@mol-logistics.pl

 

Usługi logistyczne

  • Przemysł lotniczy i części morskie
  • Fracht morski
  • Specjalizacja w ładunkach projektowych
  • Fracht drogowy
  • Transport ekspresowy
  • Transport kolejowy
  • Magazynowanie
  • Łańcuch dostaw i usługi o wartości dodanej
  • Usługi celne
Menu
  • Przemysł lotniczy i części morskie
  • Fracht morski
  • Specjalizacja w ładunkach projektowych
  • Fracht drogowy
  • Transport ekspresowy
  • Transport kolejowy
  • Magazynowanie
  • Łańcuch dostaw i usługi o wartości dodanej
  • Usługi celne

Logistyka branży

  • Branża motoryzacyjna
  • Przemysł chemiczny
  • Branża medyczna
  • Przemysł odzieżowy i obuwniczy
  • Przemysł lotniczy i części morskie
  • Branża High-tech
  • Panele słoneczne i półprzewodniki
  • Rozwiązania dla energii odnawialnej
Menu
  • Branża motoryzacyjna
  • Przemysł chemiczny
  • Branża medyczna
  • Przemysł odzieżowy i obuwniczy
  • Przemysł lotniczy i części morskie
  • Branża High-tech
  • Panele słoneczne i półprzewodniki
  • Rozwiązania dla energii odnawialnej

O MOL Logistics

  • Nasz zespół
  • HSE Policy
  • News
Menu
  • Nasz zespół
  • HSE Policy
  • News

Biura

  • Germany
  • Italy
  • Czech Republic
  • Poland
  • United kingdom
  • Netherlands
  • Kenya / Africa
  • Middle East
Menu
  • Germany
  • Italy
  • Czech Republic
  • Poland
  • United kingdom
  • Netherlands
  • Kenya / Africa
  • Middle East
Linkedin
  • Cookie Policy (EU)
  • Privacy Statement (EU)
  • Disclaimer
  • PISiL
Menu
  • Cookie Policy (EU)
  • Privacy Statement (EU)
  • Disclaimer
  • PISiL
pl_PLPL
en_GBEN pl_PLPL
Manage Cookie Consent
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej strony internetowej i naszych usług.
Funkcjonalny Zawsze aktywne
Techniczne przechowywanie lub dostęp jest ściśle niezbędny do osiągnięcia uzasadnionego celu, jakim jest umożliwienie korzystania z określonej usługi wyraźnie zażądanej przez abonenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu za pośrednictwem sieci łączności elektronicznej.
Preferencje
Techniczne przechowywanie lub dostęp jest konieczny dla uzasadnionego celu przechowywania preferencji, które nie są wymagane przez abonenta lub użytkownika.
Statystyki
Techniczne przechowywanie lub dostęp, które są wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Techniczne przechowywanie lub dostęp jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub do śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Preferencje
{title} {title} {title}