Transport drogowy po brexicie

„Po 3 latach negocjacji zawarto porozumienie pomiędzy Unia Europejską a Wielką Brytanią, w wyniku którego przestanie obowiązywać swobodny przepływ towarów, ludzi kapitału i usług.”

Tym samym Wielka Brytania stała się dla krajów Unii Europejskiej krajem trzecim. W konsekwencji zacznie obowiązywać granica celna w postaci kontroli , odpraw celnych i ceł.

W pierwszym etapie, który obowiązuje od 1 stycznia 2021 roku kontrola celna będzie dotyczyć towarów akcyzowych, zostanie wprowadzona kontrola weterynaryjna i fitosanitarna. W drugim etapie od 1 kwietnia 2021 do odpraw celnych trzeba będzie zgłaszać towary pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Ostatni etap 1 lipca 2021 wprowadzi deklaracje bezpieczeństwa i pełne deklaracje celne i cła. Etap ten będzie skutkować pełną kontrolą celną wszystkich towarów.

25% handlu drogą lądową miedzy Unią Europejską a Wielką Brytanią wykonywana jest przez polskie firmy transportowe. Zapowiadane zakłócenia wynikające z brexitu skłoniły polskich przewoźników do szukania alternatywnych szlaków transportowych. Dziś jeszcze nie wiadomo dokładnie jaki wpływ na transport drogowy będzie miał brexit w następnych miesiącach.

Największymi punktami spornymi przed brexitem były kwestie wykonywania przewozów między krajami obcymi oraz kabotaż na terenie krajów Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii oraz kwestie dokumentacyjne. Kolejnym problemem był brak infrastruktury po obu stronach granicy umożliwiający dokonywanie odpraw celnych oraz parkowanie samochodów ciężarowych. Na szczęście firmy organizujące przewóz przez granice Eurotunnel oraz największy przewoźnik promowy P&O Ferries wprowadziły już procedury mające na celu sprawny przejazd pojazdów.

Ostatecznie wynegocjowano w zakresie transportu wzajemny bezwarunkowy dostęp do rynków wewnętrznych dla samochodów ciężarowych obu stron. Wiadomo już tez, ze nie będzie powrotu do systemu sprzed lat opierającego się na zezwoleniach uzyskanych w ramach Europejskiej Konferencji Ministrów transportu, wystarczy licencja wspólnotowa i odpowiedni brytyjski dokument. Celem brytyjczyków jest zapewnienie świadczenia usług przez operatorów transportowych bez restrykcji , zezwoleń oraz ograniczeń.

Potrzebujesz pomocy przy transporcie? Oddzwonimy do ciebie.

Czy rozwiązania transportowo-logistyczne w Twojej firmie są dopasowane i nowoczesne?

Zachęcamy do skorzystania z naszego bezpłatnego testu, za który otrzymasz prezent.

Inne wiadomości z MOL Logistics:

Rozbudowa infrastruktury kolejowej do portów w Gdańsku i Gdyni

Rozbudowa infrastruktury kolejowej do portów w Gdańsku i Gdyni

„Rozbudowa infrastruktury kolejowej do głównych portów Polskich w Gdańsku i Gdyni postępuje zgodnie z harmonogramem.”Inwestycja o wartości ponad 2,6 mld zł ma być gotowa do końca 2021 r. Projekt PKP PLK "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk"...

Poznaj Piotr Taborowicz

Poznaj Piotr Taborowicz

„Dzień dobry! Nazywam się Piotr Taborowicz i od grudnia 2020 dołączyłem na pokład MOL Logistics oddział w Polsce.”Mam 11 lat doświadczenia w spedycji międzynarodowej i muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem jakie możliwości daje praca w MOL Logistics zarówno pod...

Port Zewnętrzny Gdynia

Port Zewnętrzny Gdynia

W 2018 roku została podjęta decyzja budowa o budowie portu zewnętrznego w Gdyni.
Budowa portu ma zostać ukończona do roku 2028 roku inwestycja pochłonie ponad 1,5 mld EUR.

Dział drogowy MOL Logistics Poland

Dział drogowy MOL Logistics Poland

Dedykowani przewoźnicy, niezawodni i sprawdzeni kontrahenci w całej Europie zapewniają płynność transportu i możliwość monitorowania ładunku na każdym kroku.

Kurier na pokładzie MOL Logistics Poland

Kurier na pokładzie MOL Logistics Poland

MOL Logistics Poland robi kolejny krok naprzód w zakresie usług dla naszych klientów. Możesz skorzystać z usługi kuriera na pokładzie z. ang OBC – On Board Courier.

Członek stowarzyszony z PIFFA i IATA Cass

Członek stowarzyszony z PIFFA i IATA Cass

MOL Logistics Poland robi kolejny krok w dziedzinie transportu i frachtu lotniczego. W tej chwili biuro we Wrocławiu jest członkiem PISiL / PIFFA i FIATA. Przeczytaj wszystko o PIFFA i IATA w tym artykule.

Spotkajmy się z Maciej Banaszek

Spotkajmy się z Maciej Banaszek

W czerwcu rozmawiamy z Maciejem, kierownikiem oddziału MOL Logistics w Polsce. Chcielibyśmy dowiedzieć się więcej o jego pochodzeniu i spojrzeć na logistykę. Przeczytaj o tym wszystko w tym wywiadzie!